maanantai 30. joulukuuta 2019

Scizorin analyysi

Monet pelaajat mieltävät Scizorin turhaksi ötökäksi, jolla saattaa ehkä joskus olla jotain käyttöä sateisella säällä sääboostin kanssa tai tilanteessa, jossa vastustajalla on kaksinkertainen heikkous hyönteistyypin liikkeisiin. Team GO Rocketin jäsenten (rakettien) myötä Scizor on kuitenkin saavuttanut erittäin vahvan aseman, josta valitettavasti kovin moni ei ole tietoinen.

Scizor edustaa hyönteis- ja terästyyppiä, minkä takia ainoastaan tulityypin hyökkäykset ovat siihen supertehokkaita. (Huomioitavaa kuitenkin on, että kyseessä on kaksinkertainen heikkous.) Tämä siis tarkoittaa, että Scizor joko vastustaa tai ottaa vain neutraalia vahinkoa kaikista muista hyökkäyksistä. Raketteja vastaan taisteltaessa on tärkeää vastustaa tai vähintäänkin ottaa vain neutraalia vahinkoa vastassa olevien Pokemonien nopeista hyökkäyksistä. Näin ollen jokaisella terästyyppiä olevalla Pokemonilla on lähtökohtaisesti hyvät edellytykset pärjätä raketteja vastaan. Osaltaan tämän takia Lucarioa ja Melmetalia näkee usein suositeltavan raketteja vastaan. Kuitenkin Lucariosta ja Melmetalista poiketen Scizorin hyönteistyyppi antaa sille tyyppiyhdistelmän, joka on heikko ainoastaan yhden tyypin liikkeille. Hyönteistyypin vastustus kumoaa terästyypin heikkouden taistelu- ja maatyypin liikkeille. Haittapuolena on toki, että samalla hyönteistyypin heikkous kumoaa terästyypin vastustuksen kivi- ja lentotyypin liikkeille, mutta nämäkin iskevät siis vain neutraalisti Scizoriin.

Scizorin liikesarjan tulisi olla Fury Cutter + X-Scissor. Toimiakseen kunnolla raketteja vastaan taisteltaessa pelaajan tulee ottaa hyöty irti siitä, että vastustaja lakkaa hyökkäämästä pieneksi hetkeksi aina, kun superisku on käytetty tai kun uusi Pokemon saapuu kentälle.



Jos Scizorista haluaa saada kaiken mahdollisen irti, niin tämä onnistuu ostamalla sille toiseksi superiskuksi Night Slashin. Kun Night Slashiä käytetään, on 12,5 % mahdollisuus, että käyttäjä saa boostin hyökkäysvoimaansa. Boosti nostaa aktivoituessaan hyökkäysvoimaa kahdella pykälällä. Koska Pokemonin hyökkäysvoima voi nousta yhteensä korkeintaan neljällä pykälällä, Night Slash voi antaa boostin enintään kaksi kertaa.

X-Scissor ja Night Slash latautuvat tismalleen yhtä nopeasti. Tämä tarkoittaa, että Night Slashiä on kannattavaa käyttää (ainakin) kaksi kertaa aina ottelun alussa, kun vastustaja kuitenkin estää nämä iskut suojillaan. Näin pelaaja saa siis mahdollisuuden hyökkäysvoiman boostiin, mutta ei kuitenkaan voi menettää mitään.

Määritetään sitten, kuinka suurella todennäköisyydellä saadaan (ainakin yksi) hyökkäysvoiman boosti, kun Night Slashiä käytetään kaksi kertaa. Olkoon X tämä hyökkäysvoiman boostien lukumäärä. Oletetaan, että hyökkäysvoiman boostin saaminen toisella kerralla on riippumaton ensimmäisestä kerrasta. Merkitään p = 0,125 ja q = 1 - 0,125 = 0,875.


P(X ≥ 1) = P(X = 1) + P(X = 2) = 2pq + p²

Siten todennäköisyys saada hyökkäysvoiman boosti ainakin kerran käytettäessä Night Slashiä kaksi kertaa on 2 · 0,125 · 0,875 + 0,125² = 0,234375 ≈ 23 %.

Testataan sitten Fury Cutter + X-Scissor + Night Slash Scizoria käytännössä.


Scizor pystyy siis yksinään kukistamaan koko Cliffin tiimin. Kuitenkaan sitä ei edes mainita esimerkiksi GamePressin artikkelissa, jossa analysoidaan countereita Cliffiä vastaan. Kyseessä on ehdottamasti yksi parhaimmista Pokemoneista, joita voi tällä hetkellä käyttää raketteja vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti